January 18, 2012

February Meeting

Date: February 19th
Time: 1 p.m. to 5 p.m.
Room no: Sho-kouzashitsu #2 (Small-sized Room #2)
Place: Ibaraki Kennan Gakushu Center (in Urara Building, 5th Floor)


1:00 –2:20 (1 hour to talk and 20 for QA)

Learners' Lives as Curriculum: Using Student-Created Texts in the Language Classroom
Yasue Kawamorita and Tom Edwards

2:40 - 4:00 (1 hour to talk and 20 for QA)

Fluency? Fluency. Fluency!
Practical and theoretical approaches to fluency development.
Peter Parise and Anne Takata

4:10- 5:00 Business meeting

Abstracts for the February Meeting:

Yasue Kawamorita and Tom Edwards

Learners' Lives as Curriculum: Using Student-Created Texts in the Language Classroom

In the Learners' Lives as Curriculum (LLC) model, student-created narratives are used as classroom material. The themes that are drawn upon in these narratives increase learners' motivation to use English as learners become comfortable speaking about themselves and and listening to others.

In the first half of the presentation, the presenters will explain the background of LLC and how to use LLC materials in a Japanese setting. Next, with samples from a current Japanese university program the presenters will show how teachers can utilize students' narratives in speaking, listening, and writing exercises and suggest when and where to use the method in a preexisting curriculum. Finally, the presenters will show how LLC can help build students' English skills and confidence in the EFL classroom. In the second half of the workshop, the presenters will invite participants to use the LLC model and create their own materials.

Peter Parise and Anne Takata

Fluency? Fluency. Fluency!: Practical and theoretical approaches to fluency development.

Armed with a firm background in grammar and lexis, Japanese EFL students are well primed for fluency development. This presentation will demonstrate a simple and effective fluency activity that is suitable for a wide range of levels and class contexts. Both theoretical and practical uses will be discussed.

第一発表(13:00 - 14:20) 基調講演

カリキュラムとしての学習者の生活:授業内で学習者の作成した文章を使って (Learners' Lives as Curriculum: Using Student-Created Texts in the Language Classroom)

Yasue Kawamorita and Tom Edwards

Learners' Lives as Curriculum (LLC)モデルでは、学習者が作成した文章が授業の学習教材として使用されます。学習者が書く文章の内容は学習者自身についてなので、気楽に話すことができ、また耳を傾け易く、英語学習の動機付けとなります。この発表の前半は、LLCについての説明と日本の英語教育の現状の中で、どのようにLLC教材を使うかを提示します。例として、ある大学で使用された教材のサンプルを使い、どのように学習者の文章をスピーキング・リスニング・ライティング学習に応用するかを説明します。また、現行のカリキュラム内で、いつ、どのように使えばよいかも合わせて提案します。そして、LLCがどのように学習者の英語の技術を伸ばし、自信をつけさせるのかを示します。発表の後半では、ワークショップを行い、実際にLLCモデルを使って自分のオリジナル教材を作成してみましょう。

第二発表(14:40 - 16:00)

流暢?流暢。流暢!:流暢さの発達への実践的・理論的取り組み

(Fluency? Fluency. Fluency!: Practical and theoretical approaches to fluency development.)

Peter Parise and Anne Takata

日本人英語学習者は、文法と語彙において確かな知識をもっており、流暢さの発達の下準備ができています。今回の発表では、様々な学力差やクラスの内容に対応できる手軽で効果的な流暢さを発展させる言語活動を紹介します。ここでは、理論的・実践的な使用における討議も行われます。

支部会(16:10-17:00)

会場: 茨城県南学習センター(小会議室2)

土浦市 うらら 5階 
日時: 2月19日(日)13:00 – 17:00 (受付は12:45からです。事前登録は必要ありません。どなたでも参加できます) 参加費: JALT会員 無料  1日会員 \500  学生 無料 語学教育にご興味のある方はどなたでもJALT茨城支例会に参加できます。例会やその他のイベントについての詳細は、下記のJALT茨城支部のホームページをご覧いただき、お問い合わせください。また、今回の例会におけるプレゼンテーションの要旨や会場までの交通手段、これからの行事などについては茨支部のホームページをご覧ください。